מגזין

פרופיל רפואי: ד"ר בני פיינר, מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה ב"הלל יפה"

"כמו בכירורגיה, גם בנגינה נדרשת טכניקה וזריזות בקצות האצבעות ובשני התחומים ההצלחה מובילה לתחושת סיפוק ולהתעלות", אומר הרופא ששואף לפתח עוד את היחידה שאותה הוא מנהל זה עשור ולשלב בה טיפולים מתקדמים

בימים אלה עומד להתפרסם נייר העמדה בנושא הטיפול הכירורגי בצניחת איברי האגן מטעם האיגוד הישראלי לגינקולוגיה ומיילדות, שאת כתיבתו הוביל ד"ר בני פיינר. פיינר, שהיה שותף בצוות המחברים של ה-Cochrane (מאמרי סקירה המאגדים את עבודות המחקר ברמה המדעית הגבוהה ביותר בתחומי הרפואה) בנושא הטיפול הכירורגי בצניחת איברי האגן, הוא גם מהראשונים בישראל ששילבו כירורגיה לפרוסקופית מתקדמת בניתוחים לתיקון צניחת אברי האגן.

ד"ר פיינר, המנהל את היחידה לאורוגינקולוגיה ורצפת האגן באגף נשים ויולדות במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה זה כעשור, הוא תושב תל מונד, בן 52, נשוי ואב לשלושה ילדים. את לימודי הרפואה סיים בבית הספר לרפואה של הטכניון ואת ההתמחות בגינקולוגיה ומיילדות ביצע בבית החולים כרמל בחיפה. לאחר מכן יצא להתמחות-על בת שלוש שנים באורוגינקולוגיה וכירורגיה משקמת לרצפת האגן ב-Royal Brisbane & Women's Hospital, אוסטרליה, בדגש על שיטות ניתוחיות מתקדמות, הן בלפרוסקופיה והן בגישה וגינלית.

בשנים האחרונות השתלם בניתוחים בעזרת הרובוט הכירורגי "דה-וינצ'י" וכיום מבצע ניתוחים גינקולוגיים (כגון כריתת רחם, הסרת שרירנים ועוד) וניתוחים לשיקום רצפת האגן גם בשיטה זו. עם חזרתו ארצה בשנת 2010, השתלב כרופא בכיר במחלקת נשים ב"הלל יפה" והחל לפתח את תחום האורוגינקולוגיה בבית החולים.

"תחום זה הלך ותפס תאוצה במהירות", הוא מספר. "נשים רבות הסובלות מבעיות בתחום רצפת האגן הופנו על ידי רופאים מהקהילה ונפח הפעילות גדל במידה כזו, שבשנת 2017 הוקמה היחידה הרשמית לאורוגינקולוגיה ורצפת אגן בבית החולים וכיום היא מונה עוד שתי רופאות בכירות, אחות שהשתלמה בתחום הסיעוד האורוגינקולוגי ופיזיותרפיסטית רצפת אגן. מבחינתי", אומר ד"ר פיינר, "זוהי לא פחות מהגשמת חלום.

"אנו מספקים למעשה מעטפת רחבה של שירותים במקום אחד, שכוללים ייעוץ רפואי, הכוונה וסיוע של אחות מוסמכת וטיפול והדרכה של פיזיותרפיסטית. בהמשך אני מתכוון להמשיך ולפתח את היחידה על כל היבטיה: לשלב יותר פעילות מחקרית קלינית ומעבדתית כאחד, להדק את שיתוף הפעולה עם דיסציפלינות נוספות בבית החולים (אורולוגיה, כירורגיה של המעי הגס והרקטום, גסטרואנטרולוגיה, מרפאת כאב) ולהרחיב את היקף הטיפולים החדשים והמתקדמים ביותר, כמו שימוש בלייזר ובבוטוקס, השתלת קוצב סוגרים ועוד".

מדוע בחרת בתחום זה?

"תחום האורוגינקולוגיה הולך ומתפתח בארץ ובעולם ומציע פתרונות המשפרים במידה ניכרת את איכות חייהן של נשים רבות בכל קבוצות הגיל. כאשר מטופלת שעברה טיפול כזה או אחר מתארת בהתרגשות עד כמה השתפרה איכות חייה וכיצד היא יכולה שוב לעשות פעולות שזמן רב נמנעה מהן, אין סיפוק גדול מזה".

מי המודל מודל לחיקוי שלך, המנטור?

"פרופ' כריסטופר מאהר מאוסטרליה, אחד ממובילי התחום של אורוגינקולוגיה ורצפת אגן בעולם. בראש ובראשונה הוא רופא המהווה דוגמה ומופת בכל הנוגע לסטנדרטים של טיפול בחולים. בנוסף לכך מדובר בחוקר, בקלינאי ובמנתח בחסד עליון. היתה לי זכות גדולה להימנות עם תלמידיו".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח בחיים המקצועיים?
"היתה לי מטופלת בת 49, גרושה, שסבלה מצניחת איברי האגן בדרגת חומרה קיצונית עד לכדי מצב שלא היתה מסוגלת לבצע פעולות בסיסיות כמו ישיבה והליכה. היא עברה אצלנו ניתוח מורכב שבסופו כל האיברים שבו למקומם.

"בביקורת שלאחר הניתוח האישה היתה כה מאושרת מהתוצאה ומאיכות החיים שהושבה לה ואפילו סיפרה שהכירה בן זוג חדש והתעניינה לגבי חזרה לקיום יחסי מין, מה שבמצבה הקודם אי אפשר היה בכלל להעלות על הדעת".

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"בראש ובראשונה להקשיב למטופלת, לשמוע מה מפריע לה, מהן ציפיותיה מהטיפול. להיות מיומן במגוון גדול ככל האפשר של דרכי טיפול אפשריים ולבחור יחד איתה את הפתרון, בין אם שמרני ובין אם ניתוחי, אשר ייתן את המענה המיטבי לבעייתה".

אם לא היית רופא...?

"הייתי בוחר להיות מוזיקאי. בשעות הפנאי שלי אני אוהב להאזין למוזיקה במגוון סגנונות ולנגן להנאתי בפסנתר. המוזיקה עבורי מהווה מקור השראה ובד בבד מפלט ומרגוע לנשמה. בדומה לתחום הכירורגי, גם בנגינה נדרשת הרבה טכניקה וזריזות בקצות האצבעות ובשני התחומים ההצלחה מובילה לתחושת סיפוק ולהתעלות. בנוסף, אני אוהב לרכוב על אופני שטח".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"אין זה סוד כי המערכת הציבורית נמצאת בקשיים ונדרשת השקעה אמיתית על מנת לייעל ולשפר את מצבה על ידי גיוס תקציבים, הוספת תקני רופאים, הגדלת מספר מיטות האשפוז ועוד".

נושאים קשורים:  אורוגינקולוגיה,  רצפת האגן,  ד"ר בני פיינר,  בית החולים הלל יפה,  גינקולוגיה,  חדשות,  מגזין
תגובות
אנונימי/ת
24.01.2020, 20:55

בבית החולים הלל יפה אין את ה״רובוט״ שבעזרתו מבצעים ניתוחים לפרוסקופיים. האם המרואיין מבצע ניתוחים אלא במערכת הפרטית בלבד והשרות לא זמין למטופלות שלו במגזר הציבורי?

25.01.2020, 11:51

אנו מקווים ומאמינים שהניתוחים באמצעות הרובוט יהיו זמינים גם בביה"ח הלל יפה לרווחת כל המטופלות. הנושא עומד על הפרק ונבחן ע"י הנהלת המרכז הרפואי.

אנונימי/ת
26.01.2020, 16:47

כולנו נושאים עיניים לשר הבריאות לממן רובוט לכל בתי החולים הציבוריים בישראל. לרווחת המטופלות והמטופלים. כן ירבו רופאים הגונים וערכיים כמו ד"ר פיינר שיובילו את הכשרת הרופאות והרופאים על הרובוט, גם במערכים הציבוריים.

25.01.2020, 21:37

בני פיינר איזה מותק של רופא .כבר בבית חולים כרמל כמתמחה היית מקצועי ואנושי מאד. כבר אז צפיתי לך עתיד זוהר ואני שמחה שהגעת אליו .הצלחה בכל

אנונימי/ת
28.01.2020, 18:44

בהצלחה דר' פיינר!
דר' וקסלר (US בני ציון...)

דר בני פיינר, רופא מקסים ואדיב . כתבה מעניינת וחשובה. תודה לך